Ez most tényleg dilemma lehet? A dolgok jelenlegi állást ismerve azért nem kell attól tartanod, hogy csemetéd girbe-gurba vagy éppen gondosan kerekített betűkkel írt ajándék listáján ott virít majd a bankszámla az elemes kiskutya és a csillámtetkós póni közé ékelődve. Az sem életszerű még, hogy csillogó szemekkel kutatja majd a szülinapi torta mellett meglapuló, díszes csomagolópapírba rejtett bankszámla szerződés paksamétáját.
Azonban, ha belegondolsz, amikor gyermeked eljut arra szintre, hogy felmérje egy bankszámla szükségességét, akkor az két dolgot jelenthet: Egyrészt elszálltak a boldog gyermekévek, és utódod kollégiumba készül részlegesen elszakadva már a családi kötelékből, további tanulmányait folytatva. Másrészt jó munkát végeztél a pénzügyi nevelése, neveltetése terén. Félreértés ne essék, a tudatosságon van a hangsúly, nem pedig azon, hogy egy bizonyos életkor után illik bankszámlával rendelkezni!
Az elmúlt időszakban felvillantottam néhány kapaszkodót arra vonatkozóan, miként lehet érdemes nekilátni gyermekünk pénzügyi pallérozottságát megalapozni. Hosszú út vezetett idáig, hogy a bank küszöbét átléphessétek.
Akkor lássuk a bankszámla választás mikéntjét gyermekünk részére!
Ha nem a továbbtanulás hozza el azt a pontot, mikor a bankszámla nyitás mellett döntesz, akkor továbbra is az lebegjen a szemed előtt, hogy ez a számla előreláthatólag inkább megtakarítási funkciót fog betölteni.
Természetesen egyben, egy újabb élesített eszköz a pénzügyi nevelés eszköztárában.
Mivel a diákszámlák költségtételei az esetek nagy többségében kedvezőbbek, mint egy klasszikus bankszámla, így kevésbé fog fájni a „tandíj”, amit a banki szolgáltatások „próbálgatása” kapcsán fizetsz meg. Persze mondhatod, hogy lehet DEMO verziókat is tesztelgetni a bankok honlapjain, de ezek elsősorban az internetbankos felületeket mutatják be. Mindenesetre, ha elérhető, akkor természetesen éljetek a lehetőséggel és próbálgassátok, ismerkedjetek vele!
Nagyon nem fogtok zavarba jönni, amikor a számla „felszerszámozásáról” kell majd döntést hoznotok. Az elérhető kapcsolódó termékek köre viszonylag korlátozott, és többnyire a legegyszerűbbekre szorítkozik. Az nyilvánvaló, hogy előbb vagy utóbb a megtakarítás egésze vagy egy része felhasználásra kerül. Nem milliókról van szó, így a díjmentesen, kártyával felvehető havi 150.000 forint elég lehet. Ehhez azonban kártya kell, ennek pedig költsége lehet. A számla havidíja mellett ez az első, amit meg kell néznetek. Igen, így többes számban! Együtt kell végigjárnotok a honlapokat, és a honlapokon összegyűjtött információk alapján kiválasztott két-három bankot.
Van, ahol a kártyákhoz több költség is kapcsolódik, érdemes résen lennetek, a hirdetményeket át kell alaposan rágnotok! A kártyás műveletek költségvonzatai, különösen a fix díjasok ekkora pénzmozgásoknál felértékelődnek, mivel arányaiban véve akár el is vihetik a gondosan gyűjtögetett pénzmag kamatait.
No, igen, a kamat… Most nem azt az időszakot éljük, amikor néhány tízezres megtakarítás esetében érzékelhető hozamot tehetünk zsebre.
Szóval momentán a diákszámla, hacsak nem hemzseg díjmentes tételektől, akkor tényleg egy fizetős oktatási eszközként kezelendő, mellyel azért azt is meg tudjátok oldani, hogy a pénzmozgás gyermekednél biztonságos és kontrollált módon legyen kivitelezhető a földrajzi távolságokat is áthidalva.
Kicsit elfáradtatok, lejártátok a lábatokat? Megvan a szerencsés nyertes? Gyermeked kezében a bankszámlaszerződés?
Akkor most már végre hátradőlhetsz… Hohó! Lassan a testtel! Indul a következő menet, de ez már egy másik iskola!